Fotoblog over de honden van Henk & Ine uit Helmond

Pagina's

zondag 3 juni 2012

Groeicurves Shadow en Odin

Van zowel Shadow als Odin hebben we het gewicht gedurende de gehele groei keurig bijgehouden. Het viel echter tegen om een goede standaard groeitabel te vinden waartegen je de groeicurves af kunt zetten. Op het internet kwam ik wel een grafiek tegen met de standaard groeicurves voor de Duitse Herder met lijnen voor achtereenvolgens de eindgewichten van 30, 35 en 40 kg, maar als ik daar de waardes van Shadow op intekende bleek onze herdershond een wel heel afwijkende lijn te volgen. En natuurlijk is het zo dat iedere individuele hond een eigen groeicurve heeft die hier en daar best wat grillig kan zijn (de een groeit immers in verhouding wat harder in het begin en de ander op het eind), maar volgens deze tabel zat Shadow tot aan de eerste 15 weken nog onder de groeilijn van een uiteindelijk gewicht van 30 kg, hetgeen zou betekenen dat hij aan de kleine kant zou blijven, terwijl hij daarentegen vanaf zo'n 7 maanden volgens deze tabel juist op een uiteindelijk gewicht van maar liefst 45 kg zou uitkomen, wat zou betekenen dat hij helemaal niet klein zou blijven maar dat hij juist zeer fors zou worden.

Kortom, ik had zo mijn twijfels over de tegenstrijdige voorspellingen van deze grafieken, want ik vond de sprong voor de voorspelling van het uiteindelijke gewicht van 30 naar 45 kg in de tijd van een paar maanden wel heel erg groot. En uiteindelijk bleken zowel die 30 als die 45 kg niet te kloppen, want Shadow's uiteindelijke gewicht is inmiddels met een leeftijd van ruim 21 maanden op 37 kg uitgekomen; misschien nog net niet helemaal het definitieve eindgewicht maar heel veel zal er niet meer bijkomen.

Een tijdje terug kregen we echter een boekje van Royal Canin in handen, met als titel "De Puppy Gids", waarin maar liefst 17 groeicurves zijn opgenomen voor honden met een eindgewicht van 2 t/m 80 kg. Dus voor zo'n beetje elke maat hond een standaard groeilijn om het gewicht van je eigen hond mee te vergelijken, en meteen viel me al op dat de lijnen uit de tabel waarin Shadow en Odin vielen, veel steiler liepen dan in de eerdere grafiek die ik gebruikte. Met andere woorden, deze tabellen zijn volgens mij veel betrouwbaarder, want afgezet tegen deze grafiek bleek de groeicurve van Shadow ineens helemaal niet meer zo afwijkend. Volgens deze tabel zou hij in het begin op 35 kg uit moeten komen, om daarna iets uit te lopen tot 37. Kijk! Dat komt veel beter met de werkelijkheid overeen.

Dus sinds kort gebruiken we de Royal Canin groeitabel. En natuurlijk ook voor Odin. Want waar gaat deze jongen op uitkomen? Als de grafieken ook bij Odin namelijk niet liegen wordt hij beslist groter dan Shadow. En dat is iets wat wij van te voren niet helemaal bedacht hadden, want hoewel een Saarlooswolfhond met een gemiddelde schofthoogte van tussen de 65 en de 75 cm doorgaans wat hoger uitkomt dan de 60 - 65 cm waar binnen de schoft van een Duitse Herder volgens de richtlijnen hoort te vallen, is Shadow met een schofthoogte van 70 cm een behoorlijk flinke jongen geworden en daar moest Odin, die de laatstgeborene en kleinste uit het nest is, eerst nog maar eens overheen zien te komen!

Maar hij doet goed zijn best! Sterker nog, nu we zijn gewicht op de Royal Canin grafiek ingetekend hebben, en deze grafiek zoals gezegd behoorlijk betrouwbaar is gebleken bij Shadow, zou Odin als hij de huidige lijn vol blijft houden, op zo'n 47 à 48 kg uitkomen. Op dit moment weegt hij 33,8 kg, heeft hij een schoft van bijna 67 cm (kont nog steeds iets hoger :-)) en is hij op 5 dagen na 7 maanden oud.

Goed, we zullen het zien. Misschien stopt hij toch gewoon wat eerder met groeien. Belangrijker is dat hij opgroeit tot een gezonde hond, en we zullen er in ieder geval voor zorgen dat hij lekker slank blijft, net als Shadow, want met zo'n grote hond wil je niet dat de gewrichten overbelast raken.

Klik op de tabel voor grotere weergave.


22 opmerkingen:

  1. Wel handig om nu eindelijk een betrouwbare grafiek te hebben gevonden.
    Zoran woog met 9 weken 8,9 kilo en met 12 weken 13 kilo. Zo te zien woog Odin toen al wat meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is zeker handig. Ik vind het prettig om te controleren of de hond goed groeit, en het gewicht is nu eenmaal een goede graadmeter.
      Overigens vergis je je: Zoran zat op hetzelfde gewicht als Odin, zelfs een fractie meer: Odin woog met 9 weken 8,8 kg en met 12 weken 12,9 kg. Op 13 weken dus 3 maanden zat hij op 14,1.

      Verwijderen
  2. Ik zie het nu ja. Ik had maar even vluchtig gekeken en in mezelf gezegt 9 weken is 2 maanden en 1 week en 12 weken is 3 maanden. Maar op zo'n jonge leeftijd komen ze natuurlijk iedere dag weer aan.
    Wij kregen begin mei een 'uitnodiging' van de dierenarts om Zoran weer te laten enten. We zijn nog altijd niet gegaan.. maar als we gaan, dan zullen we hem daar ook wel weer op de weegschaal laten staan. Dan weten jullie hoeveel Odin over 8 maandjes zal wegen.
    Okami woog een maand geleden 36 kilo. Hij was altijd een heel smalle reu, maar nu hij de breedte al in is gegaan, is hij breder als Zoran. Ik heb echt geen flauw idee hoeveel Zoran nu weegt, maar begin toch steeds nieuwsgieriger te worden.
    Ben ook erg benieuwd hoe Odin's gewicht zich verder ontwikkeld. Shadow is zo te zien vanaf die leeftijd nog 9 kilo aangekomen. Doet Odin dat ook, dan zal hij 43 kilo worden. Ik ben benieuwd of hij dat gewicht ook gaat halen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, ik ben heel benieuwd hoe zwaar Zoran is. De vader van Odin, Amigo, weegt meen ik 38 kg. Dus in die zin zou je eigenlijk niet verwachten dat hij zoveel zwaarder zal worden dan zijn vader. En Thorgal, Odins broer, is nog groter dan Odin. Maar het kan natuurlijk makkelijk zijn dat ze gewoon wat eerder stoppen met groeien. Aan de andere kant, sommige saarloos reuen kunnen de 50 kg halen. Ik meen op de blog van Doerak gelezen te hebben dat de dierenarts schatte dat hij op zo'n 48-49 kg uit zou kunnen komen.

      Verwijderen
  3. Ach, Saartje is natuurlijk een teefje, maar we krijgen bijna een minderwaardigheidsgevoel als we zien hoe zwaar en groot een reu is. Volgens mij zit onze Sara meer op de lijn van Shadow met haar 22 kilo op 6 maanden. Onze Mira is ook niet zo groot en zwaar, zij weegt maar 26 kilo en is maar 56 cm. hoog. Dit is volgens de dierenarts de reden dat ze niet eerder pijn heeft ervaren. Volgens hem zijn de heupen zo slecht dat ze eigenlijk als veel eerder iets had moeten laten merken, maar doordat ze best klein is en maar weinig weegt zal het draagbaar zijn geweest. Maar wij hopen wel dat Sara toch wat groter zal worden. Ze is nu al iets hoger dan Mira, dus dat zal wel goed komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klein maar fijn! Maar dat komt helemaal goed met Sara. Reutjes zijn nu eenmaal groter. Bij ons achter hebben ze een zwarte Duitse herder teef en die haalt de 60 cm ook niet, maar 't is wel een prachtbeest. Maar Sara gaat zeker een eind boven de 60 uitkomen. Ik hoop dat het met Mira ook goed komt, in die zin dat de pijnbestrijding zo goed helpt dat ze nog lang goed vooruit zal kunnen.

      Verwijderen
  4. Nou word ik ook wel heel nieuwsgierig hoor Henk. Ik ga ook proberen deze grafiek in te vullen, want wij weten met Doerak niet meer zo goed waar het op uit gaat komen. Dus de timing van jouw verhaal kon niet beter. De dierenarts heeft inderdaad 48/49 kilo gezegd. Vertelde er wel bij, dat het nooit goed in te schatten is. Dat ze ook gewoon kunnen stoppen met groeien. En het lijkt erop dat Doerak dat patroon de afgelopen maanden een beetje is gaan volgen. Zijn gewicht is nog niet boven de 40 kilo. Denk ik..... En hij is bijna 12 maanden oud. Ik ga hem binnenkort wegen en de grafiek invullen. Wordt vervolgd..... En bedankt voor deze tip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd! En zeker reutjes groeien nog een tijdje door na 12 maanden; meestal niet meer zoveel in de hoogte, maar de schouders zullen nog wel breder worden, de kop zwaarder. Als je wilt kan ik je het blanko ingescande formulier toesturen.

      Verwijderen
  5. Ik vind het zo knap dat jullie iedere keer die schofthoogte van Odin kunnen meten. Ik denk dat Thorgal echt in coma moet zijn wil dat lukken.
    Hij is trouwens nu ook te zwaar voor mij geworden om op te tillen en samen op de weegschaal te stappen, maar ik ga proberen vanavond Robbert zo gek te krijgen en dan laat ik nog even weten wat die boef weegt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha , ja maar het is ook wel lastig hoor om de schofthoogte te meten. Vaak moet ik het een paar keer opnieuw doen.

      Wat ik altijd doe is hem langs de deur of keukenkastje zetten en hem dan omhoog laten kijken zodat hij zich goed opricht, want ze hebben nog al eens de neiging om de neus naar de grond te richten en dan zakken ze gelijk door de schouders, wat zomaar 5 cm scheelt! Als ie dan een tel stil staat, een dun latje over de schouders leggen tegen de deur aan, en dan hopen dat ik het meetlint niet te ver heb weggelegd zodat ik het latje niet van de muur los hoef te laten :-)

      Maar op zich houd ik altijd wel een marge van een cm naar boven of beneden in gedachten hoor, want het lukt echt niet om het op de millimeter nauwkeurig te meten. Een kleine verandering in de houding en je meet meteen al een cm meer of minder.

      Verwijderen
  6. Reacties
    1. Wow, kijk! Nu al net zo zwaar als Shadow. Toevallig is Odin net vanmorgen gewogen bij de dierenarts, ruim 35 kilo!

      Verwijderen
    2. Hihi, zoals je ziet valt Odin eigenlijk al bijna buiten deze grafiek die bedoeld is voor honden tot 45 kg; ik heb de 37 kg van Thorgal even vergeleken met de grafieken van hele grote honden vanaf 50 kg (dus dan kom je in de buitencategorie met deense doggen en sint-bernhards), en dan zit hij met 37 kg op 7 maanden net boven de lijn van 50 kg. Dus Ineke, ik zou Robbert maar naar de sportschool sturen als hij over een jaar nog eens met hem op de weegschaal wil staan!

      Verwijderen
    3. ik word hier ook behoorlijk zenuwachtig van :)
      Kan me gewoon niet voorstellen dat het echt zo'n enorm ding gaat worden, maar ik merk wel dat ik razendsnel mijn eigen oordeel opschakel. In mijn ogen is Thorgal nog een echte pup maar aan de reacties van mensen zie ik dat het al best een redelijk formaat hond is.

      Verwijderen
    4. Het is allebei waar. Een redelijk formaat van een pup :-)

      Verwijderen
  7. Ik denk dat het wel mee zal vallen hoor Ineke :) De meeste groei is er nu wel uit. En ze worden vanaf nu misschien nog een kilo'tje of 5 zwaarder. Dan heb je het wel gehad hoor. Riva was met 6 maanden 28 kilo en nu is 32 kilo. Dus heel veel verschil zit er niet meer in hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach en anders krijgen we gewoon enorme spierballen van met de honden op de weegschaal staan. Om Ineke nog even op te peppen: Shadow was met 6 maanden 23 kg, en daar is daarna nog maar 14 bijgekomen :-)

      Verwijderen
  8. Nou, het heeft even geduurd, maar ik heb eindelijk Doerak kunnen wegen: 37 kg. Geestig, even zwaar als Thorgal! En nu heb ik natuurlijk de gewichten in het grafiekje van Royal Canin ingevuld. Doerak zit tussen de lijnen die eindigen in 40 en 45 kg in. Althans, tot voor een maandje geleden. Momenteel ligt zijn gewicht onder de lijn van 40 kg. Dat merkte ik al; hij eet gewoon niet zo goed. Beter, nu het weer wat slechter is, maar met die zon dan slaat hij gewoon een paar dagen het eten over. Het zal dus geen Doerak van 48 kg worden. Hooguit 45 kg, maar ook dat valt nog te bezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rond de 12 maanden is Shadow ook een tijdje maar heel weinig toegenomen in gewicht. Daarna ging het toch weer omhoog en op dit moment groeit hij nog heel klein beetje. Zit nu ook op 37 kg.
      Belangrijkste vind ik altijd dat de hond mooi slank is. Te zware honden zijn er al genoeg!

      Verwijderen
  9. Stenka 8 mnd.28KG en 65cm uiteindelijk 69 cm en 40 KG
    Storm7 mnd.30 kg en 67 cm uiteindelijk 74 cm en 49 KG
    Rana niet bijgehouden.Maar weet wel dat Kavik met 10 maanden 40 KG woog.En denk 72 cm,iets kleiner als pa op dat moment.
    Xandra 1/2 jr.24 KG 57 cm uiteindelijk 64 cm en 31 KG
    Solo 7 mnd.25 kg en 61 cm uiteindelijk 63 cm en 31 kg

    Zoals jullie kunnen zien,zegt gewicht en hoogte op half jaar eigenlijk niet alles.Wat ook nogal verschil maakt wat je voert.Als je hond op brokken staat,zeker pupbrokken,groeien ze erg snel en vaak onregelmatig.Ze zijn dan ook eerder breed.
    Honden op vlees,doen langer over de groei,gaat regelmatiger en langer door.
    Scheelt ook of je een hond hebt die nogal wagenziek is en vaak maaltijden er uit gooit of wat eerder in de stress is.(Stenka)

    Zou me niet teveel aan lijstjes ophangen.Ligt ook erg aan uit welke lijn honden komen.Ken honden uit bepaalde takken die op volwassen leeftijd de 35 KG niet halen(reuen) en teven net de 25.
    Hou zelf altijd ongeveer aan.Een reu van 70 cm rond de 40 en teef van nog geen 65 30 KG.
    Heb je een teef van bijna 70 cm ,dan zitten ze toch ook al snel op zo'n 35 KG.
    En vergis je niet in de vacht van sommige honden.Dus goed voelen aan de ribben en langs ruggegraat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor al deze nuttige info! Er zit zeker verschillen tussen maar toch valt er wel een lijn te ontdekken.
      Odin krijgt vlees, geen brokken. Zijn ribben zijn goed te voelen, daar let ik altijd speciaal op, zeker omdat hij al een behoorlijke vacht heeft.
      Wat een knaap zeg, Storm. Was dat niet de opa van Doerak?

      Verwijderen
    2. Ja Storm is opa en Solo is oma.Xandra is weer haar moeder.
      Stenka zit ook in de lijn van Storm,maar ook in die van jou hond.Is broer van betovergrootmoeder Shiva.

      Verwijderen