Fotoblog over de honden van Henk & Ine uit Helmond

Pagina's

zondag 16 december 2012

Slank

Zo. Het heeft een aantal weken geduurd, maar ik vind de honden nu weer mooi in balans qua gewicht. Ik hou van slanke, net niet schrale honden (onze dierenarts trouwens ook), maar Shadow was een tijdje terug met amper 36 kg toch echt wel iets te mager, om niet te zeggen iel. Odin daarentegen was iets te zwaar geworden; je kon zijn ribben nog wel goed voelen maar als je hem zag lopen vond ik toch dat er iets te veel vet op was gekomen, zeker in vergelijking met andere saarlozen (twee maanden terug zat hij op 42 kg).


Het is dus best wel uitkienen met het eten. Shadow is heel energiek, terwijl Odin zijn krachten veel meer spaart, waardoor de eerste veel meer eten nodig heeft. Bij Shadow heb ik de hoeveelheid dus op moeten voeren, terwijl ik Odin flink naar beneden heb bijgesteld qua hoeveelheid vlees, ook omdat hij nu niet meer zo hard groeit.


De afgelopen weken kreeg Shadow twee maal ca 485 gr. vlees (links) per dag, en Odin twee maal ca 315 gr. vlees (rechts).

Stats 16 december:
Shadow, 2 jaar en 4 maanden, schoft 69,5 cm en 37,7 kg.
Odin, 1 jaar en 1 maand, schoft 71,5 en 39,6 kg.

Ik blijf wel de vinger aan de pols houden. Ik blijf regelmatig wegen en eventueel weer naar boven of beneden bijstellen. Shadow ga ik nu op 2x 475 zetten, en Odin op 2x 325, want anders blijft de een aankomen en de ander afvallen, en dat moet natuurlijk ook niet. Goed is goed!

6 opmerkingen:

  1. Nou we hebben er een hernia voor over gehad maar Thorgal weegt 41 kilo en is 75 cm hoog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw wat een strenge baas, hahaha. Wij hebben met Sam wel eens wat gewichtsprobleempjes. Maar na een heftig dieet is dat nu toch onder controle. Hoeveel Sara weegt, weet ik eigenlijk niet. Onze weegschaal lukt niet meer zo goed, want dan moet je haar optillen....
    Dus moeten we haar bij de dierenarts wegen en op dit moment zitten we voor Luna wel regelmatig bij de dierenarts, maar dan neem ik Sara niet mee. Moet al mijn aandacht bij Luna houden nu. Luna zit netjes op 27,5 kilo, maar ze is dan ook niet zo groot. Sara is niet echt te dik, volgens mij, maar we moeten nu wel gaan oppassen. Ik hou het in de gaten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen streng met het eten :-)

      Ik til onze honden ook op, maar dat valt niet echt mee moet ik zeggen. Inderdaad goed om op te blijven letten, heel veel honden zijn te zwaar.

      Verwijderen
  3. Op zicht kan je SWH eigenlijk nooit voeren,je moet altijd voelen.Die vacht kan zo bedriegelijk zijn.
    De volwassen honden zitten zo'n beetje op 500 gram vlees/bot per dag.(voer allerlei soorten vlees)
    Rana met zijn 1,5 jaar zat tot nu toe op zo'n kilo per dag.Vaak nog meer,in de vorm van wat brok.Maar ga die nu ook iets mindere.
    Storm was laatst 47 KG (75cm)Kaatje 34 en Rana weet ik niet.Laatste keer 40KG (74cm )maar daar is wel bij gekomen.Toen was hij te mager.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, bij Odin is het ook lastig om te zien, vanwege de dikke vacht. Bij Shadow is het heel makkelijk. Storm is echt fors hoor, maar goed, die is dan ook al volwassen en met een schoft van 75 is 47 niet gauw teveel. Odin moet nog wat uitzwaren, maar de 45 kg zoals ik een tijdje geleden dacht gaat ie toch niet halen.

      Verwijderen